Káva zo supermarketu

Prečo sa rozlúčiť s kávou zo supermarketu?

Aj napriek tomu, že sa v posledných rokoch výrazne rozšírila kávová komunita, zvýšilo sa vzdelanie v oblasti kávy a mnoho ľudí má doma kvalitný kávovar na zrnkovú kávu, stále väčšina ľudí uprednostňuje kávu zo supermarketu. Stále tvrdím, že každý by mal piť kávu takú, aká mu chutí.

Netreba ale zabúdať na svoje zdravie. Rád by som preto poukázal na hlavné rozdiely medzi klasickou “supermarketovou” kávou a našou najpredávanejšou a najobľúbenejšou Habesh Exclusive. Káva má totiž obrovský chuťový potenciál a myslím si, že je škoda prežiť celý život len na tmavo praženej zalievanej káve. Preto som si dnes pripravil článok, v ktorom vám priblížim základné rozdiely medzi našou kávou a kávou zo supermarketu. Nebojte sa, nebudem vás hneď nútiť piť acidnú kávu.

YouTube video

Kvalita zŕn

V Etiópii je káva zbieraná poctivo ručne. To síce znamená vyššie náklady a aj konečnú cenu kávy, no na druhú stranu, takéto pestovanie je šetrnejšie k životnému prostrediu a dáva prácu mnohým Etiópčanom. Na export kávy z Etiópie a jej kvalitu dohliadajú rôzne autority a aj to zaručuje konzistenciu a kvalitu kávových zŕn. Káva sa zbiera jedenkrát za rok a preto by sa mala vždy upražiť, kým príde na sklad nový zber. Všetky naše kávy kupujeme z najčerstvejších dostupných zberov. Napríklad tento rok očakávamé čerstvé kávy v auguste. Okrem toho, väčšina káv sú od našich kamarátov z Testi Coffee a preto vieme, že peniaze smerujú do dobrých rúk.    

Klasická supermarketová káva sa vyrába a dodáva vo veľkých množstvách. Veľkovýrobcovia sa preto snažia náklady čo najviac minimalizovať. A ako to robia? Jednoducho – snažia sa čo najviac automatizovať procesy, zazmluvňovať kávu vopred a používať kávové zrná nižšej kvality. Rozpoznať to môžeme napríklad tak, že kávové zrnká sú rôznych farieb (neboli všetky rovnako dozreté) alebo obsahujú nejaké defekty (polámané zrno alebo dierku po hmyze). V minulosti sa najčastejšie na zakrytie týchto defektov používalo tmavé praženie a mletie kávy vopred. Avšak stále v supermarketoch stále nájdeme prevažne takú kávu.

Čerstvosť mletia

V každej dobrej kaviarni vám povedia, že je dôležité aby bola káva pomletá tesne pred jej samotnou prípravou. Prečo? Nebudem vás zaťažovať odbornými termínmi a zložitými procesmi, takže v skratke – kávové zrná obsahujú rôzne prchavé oleje a zložky, vďaka ktorým má káva svoju špecifickú chuť a vôňu. Keď kávu pomelieme, tieto zložky sa veľmi rýchlo vytrácajú a káva stráca svoju chuť a arómu. A teraz si predstavte, že si kúpite pomletú kávu z obchodu. Táto káva bola pomletá dávno predtým, ako sa dostala ku vám domov, (hovoríme o týždňoch až mesiacoch), teda z tohto hľadiska už dávno nie je čerstvá, aj napriek baleniam s rôznymi filtrami. Nehovoriac o tom, že hrúbku mletia neviete ovplyvniť. Preto nikdy nekupujte vopred pomletú kávu.

Aj z tohto dôvodu predávame iba zrnkovú kávu a v kaviarni melieme kávu doslova pár sekúnd pred jej prípravou. Chceme vám totiž dopriať čo najlepší kávový zážitok. Pri príprave kávy doma takisto odporúčam pomlieť si kávu tesne pred prípravou. V prípade, že doma nemáte mlynček, vám v oboch našich prevádzkach kávu radi pomelieme. Je u nás bežnou praxou, že sa zákazníci u nás zastavia aj 2-3x s tým istým balíčkom kávy a zakaždým si nechajú pomlieť len trochu – aby im ostala čo najdlhšie čerstvá. 

Pôvod a transparentnosť

Veľkým problémom v kávovom svete je netransparentný pôvod kávy, predovšetkým tej komoditnej. Na obaloch sa často uvádzajú všeobecné informácie, že ide o zmes arabiky a robusty z oblastí Južnej Ameriky, Afriky a Ázie. Niekomu by táto informácia stačila, pre mňa je však veľmi všeobecná. Nájdu sa totiž aj také, ktoré pôvod neuvádzajú vôbec. Výberová káva musí obsahovať svoj “rodokmeň” a teda minimálne farmu odkiaľ pochádza, odrodu, spôsob spracovania, rok zberu, chuťový profil alebo aj spôsob praženia a odporúčané použitie.

Aj napriek tomu, že sa tieto informácie môžu zdať množstvu ľudí zbytočné, dovolím si nesúhlasiť. Informácie o pôvode kávy vám napovedia o káve omnoho viac ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ide napríklad o kvalitu, chuťový profil, podľa ktorého môžete vopred vedieť, či vám káva bude chutiť, alebo transparentnosť, etiku a pod. Takéto kávy sa väčšinou pražia svetlejšie, aby si zachovali všetky svoje chute a potenciál. Tým pádom sú ovocnejši a a acidnejšie.

Aj komoditná káva (káva, ktorá nie je označená ako výberová, lebo nespĺňa všetky kritéria) vie byť kvalitná káva. Dokonca si dovolím tvrdiť, že väčšinu našich zákazníkov nezaujíma región a spracovanie kávy, ale to, ako im chutí. Aj preto naša najpredávanejšia káva je zmes viacerých etiópskych arabík, stredne pražená tak, aby nebola ani príliš kyslá, ani príliš horká. 

Praženie

Praženie kávy pre supermarkety sa často vykonáva vo veľkom. Nie je tajomstvom, že sa káva praží na tmavšie, aby sa zakryli nedostatky kávy a aby bola dosiahnutá jednotná chuť. Často sa kombinuje práve arabika s robustou, keďže robusta má výraznejšiu horkejšiu a zemitejšiu chuť a teda dokáže zakryť chuť menej výraznej arabiky. V týchto prípadoch sa s pražením kávy veľmi neexperimentuje a ide skôr o dosiahnutie dlhodobej konzistentnej a jednotnej chuti.

 Máme tmavo, stredne a aj svetlo pražené kávy, ktoré nám praží partnerská pražiareň kúsok od Žiliny. Našu kávu pražíme v menších dávkach podľa našej potreby a požiadaviek. Zároveň sa snažíme vyjsť v ústrety aj našim zákazníkom. Pýtame sa ich ako im káva chutí, či nie je príliš horká alebo naopak kyslá a podľa toho upravujeme aj samotné praženie.

 Verím, že sa mi podarilo aspoň trošku rozšíriť vaše obzory a ak ste zvedaví, či je naozaj cítiť taký veľký rozdiel medzi našou Exclusivkou a vašou kávou zo supermarketu, neváhajte sa zastaviť v našej kaviarni a presvedčiť sa. A ak to máte ku nám ďaleko, neváhajte navštíviť náš eshop a my vám kávu privezieme až k vám domov. 

Ak sa neviete rozhodnúť, akú kávu si kúpiť alebo chcete vyskúšať rôzne kávy, odporúčam naše ochutnávkové balenie.

O autorovi

Martin Vavrík
Zakladateľ značky Habesh.

Mladý chalan, ktorý na Slovensko priniesol etiópsku kávu a vytvoril z nej značku Habesh – etiópska káva. Aby mohol spolu s kávou šíriť aj etiópsku kultúru, už 5-krát navštívil Etiópiu. Priniesol si množstvo zážitkov a skúseností, s ktorými sa delí na svojom blogu.

Najnovšie zo sveta habesha

IMG_9012
Koľko eventov je veľa eventov?
WhatsApp Image 2024-05-17 at 09.48.16_d92c3049
Aricha Adorsi – ako znie výsledný verdikt od L. Királyho?
Ladislav Király
Ako dopadla návšteva kávového kritika a bloggera L. Királyho v Habeshi?